Having a whale of a time! - Reisverslag uit Ucluelet, Canada van henkthealconora - WaarBenJij.nu Having a whale of a time! - Reisverslag uit Ucluelet, Canada van henkthealconora - WaarBenJij.nu

Having a whale of a time!

Door: Nora

24 Augustus 2014 | Canada, Ucluelet

We zijn op Vancouver Island!!!

Van de zonneschijnkust (en die zon schijnt zo lang we in Canada zijn echt volop, ze hebben hier een fantastische zomer, en wij dus ook... niks voor Thea, daarentegen Henk zo blij als een klein kind *wie gelooft dit haha*) met very fijne ferries naar de zalmhoofdstad van de wereld Campbell River. Een plek die buiten de route van de standaard reizen ligt, en ons is aangesmeerd op de vakantiebeurs...

En dan kom je terecht in Brown's Bay, raak je in gesprek met de eigenaar, en blijkt de beste man (een hollander) 8 jaar geleden de baai gekocht te hebben voor zijn dochter met Canadese man... ach ja, baaitje, 70 hectare grond maar, inclusief een haventje (met zeehonden), met meer, bietje bos, en er woont wel wat eagle, salmon, beer en deer, maar ook walvis en orka... verschil mot er wezen haha!

We hadden de Bear Cabin (prachtige houten hut/bungalow, precies zoals je het bij Canada voorstelt, met zeezicht, praktisch in de zee eigenlijk, alles in het thema 'beer', en in mijn ogen de mooiste cabin... mag ook wel, als je in januari al boekt) van het resort te pakken, en ook hier zijn ze blijkbaar op de hoogte van mijn berenliefde haha, maar hier was de missie toch echt whalewatchen!!!

Dat werd uiteindelijk groepen orca's, dolfijnen, zeeleeuw en celebrity watchen... terwijl Henk&Thea zalmen gingen tellen in de hatchery (en bij 100 zijn gestopt, of was dit doordat er overal briefjes hingen dat beren ook erg graag zalmen tellen haha???) om hun weg te vervolgen naar de winkels, hadden Noor&Alco een tocht vol zodiaksensatie!!!

Via de inside passage (de vaarroute naar Alaska), door draaikolkenparadise, remote Stuart Island, naar Bute Inlet... de drang naar Alaska werd met de meter meer! Geen wonder dat Michelle Pfeiffer er 2 bergen bezit waar ze nonstop verblijft, Dennis Washington (rijke Canadees) een huisje, hotelletje, drijvend restaurantje (als je Brad&Angelina niet te gast hebt, kan de vreetschuur foetsie *het kan*) en 1 van zijn 4 jachtjes heeft staan, maar ook John Travolta er woont (vast in een kliko)... het water is er zo groen als Lake Louise, wildlife is enorm en de rust is immens... klein nadeel: het is alleen bereikbaar met heli's en watervliegtuigen. OFFF, onze zodiak haha!!! TOP!!!

Deze tocht, waarbij onze eerste ontmoeting met de orca's (en we waren 2 vinnen op 1 buik hoor, for sure, zwommen bijna onder ons door) en niet te vergeten Bute Inlet, maakte Brown's Bay nog completer dan het al was... en dan mag ik de krabvreterij, barbeknoei op de veranda en potjes hartenjagen niet vergeten te noemen! Ennn *wat een geluk*, we hebben een goede vervanger voor Stefan... er is blijkbaar nog iemand op deze aardkloot die bloedfanatiek is en een bar slechte verliezer: Alco!!!

Boehoehoe byebye Brown's Bay, *hophop* naar het westen van Vancouver Island... via, wederom, een prachtige weg, met pitstop bij de 800 jaar oude en vooral hoooooge bomen van Mac Millan park/Cathedral Grove om even met ze te knuffelen (Willemijn van Gooische vrouwen heeft dit tenslotte ook veeeel gebracht haha), koersen we naar vissersdurrup: Ucluelet (spreek uit: you can do that haha)!!!

Thea zou zeggen "effe wennen" haha... "ben je net gewend, moet je alweer naar de volgende plek"... haha! Lijkt mij dat je snel gewend bent als je vervolgens een foto van je zoon over de app krijgt die zelf zijn blousen aan het strijken is ;)

Alhoewel de dronken vissers die veeeel te vroeg vertrekken met hun boten en voornamelijk over zalm kunnen lullen niet per se ons level zijn... toch, heeft Yukie de prachtige Wild Pacific Trail, terechte aanrader van Caroline en Jess... toffe wandeling, leuke paden, vol met sappige berenbessen ("effe" geen beer gezien) en prachtige vergezichten, maar voor dat laatste was het fokking foggy...

Ucluelet ligt in/tussen/naast Pacific Rim national park, waarvan we longbeach hebben gezien... in the fog... koffie in Tofino... en Alco en ik zijn die middag nogmaals met een zodiak whales gaan watchen door Barkley Sound... jawel, in the fog! Ach, het is tenslotte the 23th of Fogust (zoals de yukie's dat noemen)!!! Toch, was het whalewatchen eigenlijk super duper spannend, zicht van 30 meter, en vele grey whales links, rechts en onder je (en Alco er bijna bij, met GoPro, gesjellig, je mot wat over hebben voor een whale op video)... alsof we met die joekels in een grote iglo zaten, wat blijft het toch bijzonder om die beesten te aanschouwen!!!

*vink* *big four Canada te pakken* *big five niet nodig, wolf is doodjes*... ik reken die hordes zeeleeuwen, die nog niet zo gemakkelijk te vinden zijn, vandaag voor 5 haha!!!

Vandaag ontbijten we nog even bij Zoë (ons lievelingskoffiehuis), of we nog niet genoeg taarten naar binnen schuiven hiero, en gaan we heel langzaam richting het einde van onze trip... rijden we de laatste kilometers richting Victoria en Vancouver... eerst richting de Butchart Gardens en dan eens zien wat de hoofdstad nog voor ons in petto heeft...

Het is hier fantastisch!!!
Having a whale of a time!!!

Nora

• 25 Augustus 2014 - 13:07

Theo Ria:

Hallo buitelanders
    Het is daar geweldig mooi
    Pas op voor beer
    Verder heeeel veeeel plezier
    Gr uit mill

• 25 Augustus 2014 - 13:12

Rob En Ria:

en de foto's van al dat ongedierte??????
    veel plezier nog!

• 25 Augustus 2014 - 14:41

Myron:

Jaaaaaa hoooor, wat heerlijk om weer wat van jullie te horen. Niks te klagen dacht ik zo... Waarom maar 2 pica's? Ik wil meer zien hahaha.
    Niet normaal jaloers! Lekker genieten van jullie laatste weekje. Enjoy!

Dikke klapzoen

• 26 Augustus 2014 - 13:08

Vinkie:

Wauwwwww... heel gaaf verhaal weer... Geniet nog lekker verder! Kussie vanuit het regenachtige Uut! xxx

• 26 Augustus 2014 - 15:39

Vlistjes:

Hè lieve mensen,
    Wat een prachtige reis en leuke verhalen! Wij willen ook!!!!

• 27 Augustus 2014 - 20:14

Alice & Jules.:

Tjonge wat een verhaal dat is echt genieten, en zo zie je maar weer waar je ook naar toe gaat er zit altijd een Hollander op je pad.
    En wat je moet toch iets over hebben voor je dochter haha.
    Geniet nog van jullie verdere reis en vooral van het mooie weer want hier is het knudde. En schrijf nog iets kunnen we meegenieten.
    veel plezier nog verder samen. knuffel J & A