Beren op de weg... - Reisverslag uit Sunshine Coast, Canada van henkthealconora - WaarBenJij.nu Beren op de weg... - Reisverslag uit Sunshine Coast, Canada van henkthealconora - WaarBenJij.nu

Beren op de weg...

Door: Nora

20 Augustus 2014 | Canada, Sunshine Coast

We bleven steken bij het raften, EN, de beren die 'in geen bossen of wegen' te bekennen waren... waardoor we ons afvroegen of Canada echt wel beren heeft, en, of al die toeristen, met hun jaloersmakende verhalen, niet gewoon poep in hun ogen hadden...
*proef hier die frustratie haha*

Raften was te gek: op de Fraser River, met gids Gijs (lookalike Gijs natuurlijk), Mount Robson op de achtergrond (grootste berg van de Canadese Rockies) en 3+ rapids *paddle oar die*... mega!

Rijdend terug richting Jasper zagen we op 200 meter afstand poep op de spoorlijn, haha, dus even goed in de ogen wrijven, want daar was ie dan: BEER!!!

Helaas konden we niet stoppen, de weg was te izzybizzy en bovenop de rem staan zou een dik ongeluk betekenen... op dat moment kon ik dat totaal niet begrijpen en had ik de tokkietaxichauffeuse het liefst achter het stuur vandaan geslingerd... maar, het hielp om even in een zakje te blazen en tot 10 te tellen...

Er zijn dusss wel degelijk beren in Canada! En met die wetenschap was ik nog vastberadender om een beer (dichterbij) te vinden. Ook Henk&Thea hadden we vervolgens zo gek gekregen om die avond nog een rondje Jasper te rijden, aangezien de kans op beren hier toch wel gruwelijk groot is... #wijgaanopberenjacht #wijzijnnietbang

Ook deze jacht leverde vanzelfsprekend geen beer op *zoekt, en gij zult niet vinden*, maar wel een bak bambi's en zelfs een moose (eland)!!! Als ik de stoere verhalen van diezelfde toeristen mag geloven, is dat behoorlijk uniek, want die beesten zijn flink verlegen en snel pleitos. *hoppa* *vink* *wij wel* *pak aan, toeristjes*. Deze moose bleef lekker chill staan, Noor kon tig foto's nemen... alhoewel ik gok dat deze moose vooral enorm onder de indruk was van de apengeluiden die uit onze auto kwamen zetten. *3x neeeee 1x raden wie die aap was*

En dan is het alweer dag 6... zeg maar *dagdag* tegen Jasper, *dagdag* Alberta en *aloha* Britisch Colombia, want we gaan *hophop* richting Clearwater...

En net als Jasper al vele kilometers van je vandaan is, en je alle hoop bent verloren, sprint er een zwarte beer met een noodgang over de weg... Henk en Noor stonden met diezelfde noodgang langs de weg: een bessenvretende BEER te spotten!!! Alle adviezen over boord: wat nou, in de auto blijven, wat nou, hou minimaal 50 meter afstand, wat nou, blijf niet langer dan 1 minuut staan, en, wat nou, handig om iets van berenspray op zak te hebben!!! Geweldig!!! Wildlife uit de buitencategorie!!!

Toch ook wel 1 punt 1 seconde doodjes toen dat beest rechtop ging staan, en wat is ie dan groooooot, ons recht in de ogen keek, en zijn bovenkamer op dat moment wellicht overuren draaide over wat daar toch voor rare beren aan de weg stonden... kort daarna flikte ie dat geintje nogmaals, maar blijkbaar schrok ie vooral van de motorrijders die door ons ook begrepen hadden dat er in de bosjes wat te beleven viel haha... ennn, weggg was onze vriend!!! Door deze kabaalmakers heb ik dus net geen tijd gekregen om nog broodjes met 'm te smeren... het is een schande ;)

Vol adrenaline zijn we gestopt bij de eerste de beste truckerstent om spotgoedkope koffie te drinken en de foto's te delen met de koffiejuf. Waarschijnlijk had dat mensssch al honderd beren in haar leven gezien, maaaaaar, eng aardig als de Canadezen zijn, bleef ze geïnteresseerd!!!

Onze weg vervolgend richting Clearwater hebben we onverwachts nog een safari/boottocht over de Blue River gemaakt *omdat het kan*, en 'het was zooo'n dag', wederom BERENgelukkk: een mama beer met haar kind die een kwartier lang gezellig bij ons aan de waterkant scharrelden. Tsja, wat moet ik hier nog over schrijven...

'Big five Canada', ik zeg:
Moose *vink*
Bear *3x vink*
Wolf *hoeft geen vink, doodeng*
Eagle *we hebben nog 2 weken*
Whale *haalbaar*

Woehaaaaa, we gaan dus lekker!!! *sowiesooooo eigenlijk*

Ondertussen komen we Sjaak en Thea (een gezellig, gek en ontzettend avontuurlijk stel uit Sassenheim... "reizen maar raak, voor ietsje meer dan een knaak" haha... als Alco&ik op die manier ouder mogen worden dan heb je hier mijn handtekening) overal tegen, ouwehoeren we hier en daar, en krijgen steengoede tips! Zo kwamen we terecht bij een super restaurant aan de Dutch Lake (was te verwachten... it ain't much if it ain't Dutch) in Clearwater, waar we 2 avonden hebben gegeten en genoten.

Maar genieten deden we allang:
- van de vele mooie en hoge watervallen van het Well's Gray national park in Clearwater, waarbij de Helmcken Falls (4e waterval van Canada) in onze ogen nipt gewonnen heeft van de rest... wat een indrukwekkende klap met water dondert daar 141 meter de kloof in!

- van veel te toeristisch Whistler, lekker druk, niet voor niks DE wintersportplaats van Canada... je kan er van alles, zelfs in de zomer, maar uiteindelijk wilden Alco en ik veel liever de sneeuwplank onder onze voeten binden, maar er was te weinig wit te bekennen. *snik*

- en nu van de meeeeeer dan fantastische sunshine coast... heeeeerlijk hier! Noor hoopte op zeeleeuwen, bevers, schildpadden en beren (dat laatste mag niet nieuw zijn haha)... niks hiervan gezien, maar zelfs dat maakte helemaal nie niks nie uit nie!!! Want we hebben zooo'n topstek/appartement/penthouse/joekelhuis (kan het vast wennen voor Henk&Thea haha), AAN de kust, MET zwembad, MET bubbelbad, alles MET machtig mooie view, inclusief de slaapkamer van Noor&Alco, MET keuken (dus Alco kookt een avondje, voor de afwisseling), MET inmiddels hoognodige wasmachine en droger (Thea is losss haha), MET kayaks, en zeesterren everywhere, EN hikes door wilde wouden... Henk heeft na een uur al geroepen dat ie hier nog wel eens naar terug wil haha (dat zegt wat!)

Oftewel, we hebben nikssss meer te wensen! Willen bijnaaa niet op doorreis, maar we mogen morgen weer...

YEAHHH, let's rumble!!!
(killer) whales... be prepared ;)

We hebben het berengoed!!!
Hopelijk ook bij jullie?

Liefs,
Nora

• 20 Augustus 2014 - 09:11

Mike:

He Nora,
    Een korte groet uit een wisselvallig Utrecht!
    Berengoed verhaal, en wij waren in Zeeland al gelukkig dat we 1 zeehond hadden gespot! haha
    Mooie foto's, ben weer benieuwd naar het vervolg.
    Groeten,
    Mike

• 20 Augustus 2014 - 12:53

Myron :

Liefduuuuhs,
    Wat een beeeeeereeeee goed verhaal ;)
    Nog steeds über jaloers! Als sjieke poezen genieten jullie daaro, niks te klagen nie!
    Wij afgelopen maandag teruggekomen van het ooooo zoooo fantastische LL,
    Nu heel erg verkouden en is m'n kies vanmorgen afgebroken en nog lekker wat vluchten te gaan deze week. Over een uurtje maar richting tandarts.....
    Nou liefjes, Enjoy, Enjoy Enjoy en maak maar lekker veel gebruik van de lens, wij willen veeeel foto's zien bij terugkomst.
    Dikke zoenen ook van Rikkie

• 20 Augustus 2014 - 18:15

Rob En Ria:

wat een verhalen, we begonnnen ze al te missen, fantastisch, geniet er maar van de dagen vliegen, voorbij

• 20 Augustus 2014 - 19:34

Nico En Ans:

Wat een mooie, gezellige en enthousiaste verhalen. Genieten voor jullie en een klein beetje mee genieten voor ons door de enorm mooie foto's! Geniet er nog ruim een week van !! groetjes uit Huizen

• 21 Augustus 2014 - 07:41

Erik Hendriks:

Hoi Nora,

Goed begin van de dag zo'n lekker verhaal uit Canada! Hier moeten we het voorlopig doen met onze eigen beer Gerard maar die wordt de laatse tijd door het flexen weinig gespot! Als je ooit een carrière switch wil maken zou ik zeggen ga lekker schrijven! Je ben een geboren tallent!

• 21 Augustus 2014 - 07:45

Erik Hendriks:

Tallent hierboven moet dus zo: talent. Wilde zo snel weer aan het werk...........

• 23 Augustus 2014 - 09:06

Paula:

Haha, wat een geweldig verslag Noor! En wat een beloning voor jullie speurtochten. Zo blijkt maar weer dat je moet stoppen met zoeken om te vinden wat je zoekt. Zo'n suffe eland hebben wij trouwens in Zweden ook uitgebreid gefotografeerd voordat we hem 'weg hebben moeten jagen'. Mijn broertje hoor en zie ik daar lekker 'apen'. Fijn dat Thea wast en Alco kookt. Voor jou dus een TOP-vakantie in alle opzichten. Dikke knuffel van mij. ;-)